Kültür-Sanat

Tokatlıyan Han’da teras sergisi: Polifonik Bir Bahçe

Fotoğraf: Bilal İmren

13 Ekim 2024 12:00

T24 Kültür-Sanat

Teras sergilerinin ilki olan Polifonik Bir Bahçe, 16 Ekim ile 31 Ekim tarihleri arasında Tokatlıyan Han’ın beşinci katında izleyiciyle buluşuyor. Farklı disiplinlerden ve üretim pratiklerinden gelen on bir sanatçının yer aldığı sergi seçkisi, resim, desen, enstalasyon, fotoğraf, video, heykel, seramik, müzik ve ses alanlarında olmak üzere mekâna özgü yeni üretimlerden ve daha önce sergilenmemiş işlerden oluşuyor.

Serginin küratörlüğünü Eda Yiğit üstleniyor. Küratörün kendisi ve handa atölyesi olan diğer sanatçıların girişimiyle gerçekleşen, davetli sanatçıların katılımıyla zenginleşen sergi, mekânın geçmişi ile bugün arasında çizdiği zikzaklarla şekillenirken iki yılı aşkın süredir sanatçıların handa örgütlediği yeni yaşam kültürünün rüzgarını arkasına alıyor.

Serkan Aka, Buralarda Bir Yerde, 2024, atık porselen eşya, elektronik aksam | Fotoğraf: Emirkan Cörüt

Tokatlıyan’ın teras katı ilk kez bir sergiye ev sahipliği yaparken, çeyrek asır önceki oda sakinlerinin terk etmesiyle öylece bırakılmış ve sonrasında hiç dokunulmamış bir mekân. Sergiyle birlikte aradan geçen zamanın izlerini ve işaretlerini taşıyan mekânda geçmişe tanıklık edenlerin bıraktıkları soyut miras, kolektif bir bakışın konusu oluyor. Zihinlerinde yerin katmanlarını sıyırarak çalışan sanatçılar, mekânı kavramanın yolunu kulpu kopuk bir fincan gibi avuçlarının arasına almakta buluyor.

Mekân, harabe, hafriyat ve hafıza ilişkisi üzerine düşünen, farklı mekânsal ölçeklerde üreten, duyuların ve duyumsanır olanın alanında gezinen sanatçılar sergi kapsamında bir araya geliyor. Mekânı bir enstrüman gibi kullanarak mimari unsurları ve yapı elemanlarını sanatsal üretimlerinin malzemesi kılıyorlar. Hafızanın birer taşıyıcısına dönüştürdükleri etrafa saçılmış, parçalanmış ya da atılmış materyalleri yeni anlamlar ve formlar türetmek için işliyorlar. Mekânın harabiyetinin anlam yüklü doğası içinde sanatçıların hanı keşfetmeleri, yaptıkları dalgın gezintilerle mümkün oluyor.

Bireysel üretim alanları olan atölyelerinden hana doğru kayan düşünsel üretimlerin mutfağında karşılaşmalar, tartışmalar ve paylaşımlar çoğalıp çeşitleniyor. Tanıklık edilmeyen görünmez bir geçmişin fiziksel izleri mekânsal pratiklerle, öznelere dönük tahayyüllerle ve sezgilerle kavranıyor.

Eda Yiğit kimdir?

1984 yılında Ankara’da doğdu. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Şehir Planlama Bölümü’nde lisans ve yüksek lisans derecelerini tamamladı. MSGSÜ Sosyoloji Bölümü doktora programında toplumsal bellek üzerine tez çalışmasını tamamladı. Çalışma hayatında müzecilik ve güncel sanat alanlarında deneyim kazandı. Adalar Müzesi, Karşı Sanat, Tüyap (İstanbul Sanat Fuarı) çalıştığı kurumlar arasındadır. Güncel sanat ve sosyal bilimler alanında küratoryal çalışmalarını ve araştırmalarını sürdürmektedir. Orta Format çevrimiçi dergi editörlerindendir. Rubber Hammer performans grubunda sanatçıdır. AICA Türkiye, Müzecilik Meslek Kuruluşu Derneği ve Vatoz inisiyatifi üyesidir. Gezi Direnişi “27 Mayıs-18 Haziran 2013” (2013) ve Prekaryanın Görünmeyen Özneleri: Pandemi Döneminde Sanatçılar (2021) adlı kitapları yayınlandı. Çeşitli basılı ve dijital yayınlarda yazmaya devam ediyor.


 "Yunanistan’da Müslüman, Türkiye’de gavur tohumu"; Kayıp bir kuşağın hikâyesi 'Mübadele'

 

 

"
"