Eğitim

MEB'in yükseköğretim karnesi: Yüzlerce üniversite kontenjanı boş kaldı

Mühendislik bölümlerinde boş kontenjan sayısı yüksekken, mimarlık ve öğretmenlik bölümlerinde de dikkat çekici boşluklar mevcut

MEB

14 Ağustos 2024 07:47

Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) sonuçları, Türkiye'nin eğitimdeki dengesizliklerini bir kez daha gözler önüne serdi. Milli Eğitim Bakanlığı'nın (MEB) bu yılki yerleştirme sonuçları, çeşitli bölümlerde kontenjanların dolmadığını ve bazı bölümlerin hiç tercih edilmediğini ortaya koydu. Toplam 151 bölüm tercih edilmezken, tıp, hukuk, mimarlık gibi popüler bölümlerde bile boş kontenjanlar göze çarptı.

TIKLAYIN - YKS yerleştirme sonuçları açıklandı!

Yükseköğretim Kurulu (YÖK) verilerine göre, vakıf üniversitelerinde doluluk oranı yüzde 91 seviyesinde kaldı, bu durum yüksek ücret artışlarına bağlanıyor. Yeni kontenjanlar açılsa da bu bölümleri tercih eden öğrenci sayısında beklenen artış olmadı.

Üniversitelere yerleşen öğrencilerin yüzde 20'si daha önce bir yükseköğretim programına yerleşmiş ancak kaydını sildirmiş kişilerden oluştu. Bu, öğrencilerin eğitim aldıkları bölümlerden memnun olmadıklarını ya da daha iyi bir fırsat arayışında olduklarını gösteriyor.

BirGün'den Mustafa Kömüş'ün aktardığına göre, MEB, 1 milyon 21 bin 986 kontenjan açıklamış, ancak bunların 987 bin 388'ine yerleştirme yapılabildi. Devlet üniversitelerindeki doluluk oranı yüzde 98,8 gibi oldukça yüksek bir seviyede gerçekleşti. Ancak vakıf üniversitelerinde bu oran yüzde 86 ile sınırlı kaldı. Özellikle İstanbul Topkapı Üniversitesi gibi bazı vakıf üniversitelerinin kontenjanlarının yarısı bile dolmadı.

TIKLAYIN - Prof. Dr. Behçet Yalın Özkara eksi 1.75 net ile YKS'de Fizik bölümünü kazandı

MEB'in yerleştirme sonuçlarına ilişkin açıklamasında, bu yıl 3 milyon 626 bin 156 adayın sınava girdiği, bunlardan 1 milyon 835 bin 395'inin bir yükseköğretim programına yerleştirildiği belirtildi. Ancak yapılan analizler, adayların büyük bir kısmının tercihlerini gerçekleştiremediğini ortaya koyuyor. Özellikle mühendislik bölümlerinde boş kontenjan sayısı yüksekken, mimarlık ve öğretmenlik bölümlerinde de dikkat çekici boşluklar mevcut.

Kadın adaylar daha fazla

Kadın adaylar, erkek adaylara oranla daha yüksek bir temsil oranı gösterdi. Yerleştirme puanı hesaplanan kadın aday sayısı 1 milyon 462 bin 782 iken, erkek adayların sayısı 1 milyon 292 bin 519 olarak kaydedildi. Yerleştirmeye başvuran adaylar arasında ise 886 bin 885 kadın aday ve 783 bin 320 erkek aday yer aldı. Sonuç olarak, yerleşen aday sayılarında da kadınların oransal üstünlüğü devam etti; 542 bin 589 kadın aday bir programa yerleşirken erkek adaylar arasında bu sayı 444 bin 799 olarak gerçekleşti. Üniversitelere yerleşen kadın öğrencilerin oranı toplam yerleşenlerin yüzde 55’ini oluşturdu.

Kayıtlar 19-21 ve 19-23 Ağustos'ta

Bir programa kayıt hakkı kazanan adayların kayıt işlemleri 19 Ağustos-23 Ağustos, elektronik kayıtlar ise 19 Ağustos-21 Ağustos arasında yapılabilecek. Kayıt için adayların yerleştirildikleri yükseköğretim programının bağlı bulunduğu üniversiteye, belirtilen süre içerisinde başvurmaları gerekiyor. Elektronik kayıt yapan adaylar ise üniversiteleri tarafından duyurulan tarihe göre işlem yapacak.

Eğitim-Sen: Öğretmenlik mesleği itibarsızlaştırılmaya çalışılıyor

Eğitim-Sen'in yerleştirme sonuçlarına ilişkin açıklamada şu sözlere yer verildi: "Boş kalan lisans programlarında bizler açısından en dikkat çekici olan fen bilgisi öğretmenliği ve ilköğretim matematik öğretmenliği bölümlerinde ciddi kontenjan açıklarının olmasıdır. Bu bölümlerin neden bu yıl tercih edilmediği MEB’in cevaplaması gereken önemli bir sorudur. Bu kadar gözden düşmesinin en önemli sebebi yapılan seçmeli ders değişiklikleri ile bu derslerin saatinin azaltılması ve adayların atanamayacağı bölümleri tercih etmemesidir. Öğretmenlik mesleğini itibarsızlaştırmak için siyasal iktidar ve onun bakanı tarafından her gün yeni bir açıklamanın yapıldığı, geleceksizlik ve değersizlik kıskacında on binlerce öğrencinin eğitim fakültelerinden uzaklaştığı bir dönemde MEB’in yapması gereken eğitimin niteliğini artırmak ve öğretmenlik mesleğinin itibarını yükseltmek olmalıdır."

"
"