Gündem

LGBTİ+ Dostu Belediyecilik Protokolü hangi maddeleri kapsıyor?

Protokolü şimdilik sadece iki belediye başkan adayı imzaladı

14 Mart 2019 12:57

Sosyal Politikalar, Cinsiyet Kimliği ve Cinsel Yönelim Çalışmaları Derneği (SPoD)’nden Halim Kır, belediyelere bu yıl yenilenen LGBTİ+ Dostu Belediyecilik Protokolü'nü iletti. SPoD ve Genç LGBT+ Derneği’nin hazırladığı LGBTİ+ Dostu Belediyecilik Protokolü'nü şu ana kadar sadece iki belediye başkan adayı imzaladı. Kır, adaylarla görüşmelerin sürdüğünü imza sayısının artacağını söylüyor. 

TIKLAYIN - LGBTİ+ Dostu Belediyecilik Protokol Tam Metni

“LGBTİ+’lar hizmetlere erişemiyor”

Belediyelerin heteroseksüel ve erkekler tarafından yönetildiğini hatırlatarak sözlerine başlayan Kır, belediyelerin politikalarının da bu bakış açısıyla şekillendiğine dikkati çekerek şunları kaydetti:

“Buna göre de kadınların ve LGBTİ+’ların talepleri gerçekleşmiyor. Oysa, kadınlar ve LGBT+’lar bu kentin bir parçası. Dolayısı ile kentlerde belediyelerin hizmetlerinden en fazla yararlanan kişiler. Ancak, bu politikalardan dolayı hizmetlere erişemiyor. Bu da büyük bir sorun.”

“Umutsuz değiliz”

Belediyelerin öncelikle kadınların ve LGBTİ+ların sesini duyan bir yerde olması gerektiğini belirten Kır, belediyelerin bu sesleri duyduklarında kadınlar ve LGBTİ+’ların taleplerinin kısmen de olsa yerine getirileceği görüşünde.

“Kadınların ve LGBTİ+’ların sesi duyulsa, belediyeler de politikalarını ona göre şekillenecek. Bu konuda umutsuz değiliz. Türkiye’de küçük küçük adımlar da atılıyor.”

2014’te 40 belediye başkan adayı imzalamıştı 

2014 yerel seçimlerinde de SPoD,  LGBT+ Dostu Belediyecilik Protokolü hazırlamıştı. O süreçten sonra aslında hem LGBTİ+ hareketi hem de belediyeler de belli oranda bir farkındalık oluştu. Kır bu durumu şöyle anlatıyor:

“LGBT+ dernekleri be oluşumları, o süreçte, belediyelerin sorumlulukları, yetkileri,  bu anlamda yapabileceklerine dair fikir sahibi oldu. Dolayısı ile ne talep edeceğini öğrenir hale geldi. Belediyeler de  LGBT+’ların ihtiyaçlarını gözeten bir yerden politikalar oluşturdu. İmzacı belediyelerden söz ediyorum. O zaman 40 belediye adayı imzalamıştı. İmzalayanlardan beşi seçildi.”

 "Stratejik plana LGBTİ+ ifadesi eklensin"

Sözleşmenin 10 maddeden oluştuğunu söyleyen Kır,  belediyelerden ilk beklentilerinin şeffaflık ve katılımcılık olduğunu söylüyor:

“En temelde belediyelerden LGBTİ+ kapsayıcı olmalarından önce talep ettiğimiz şey şeffaf ve katılımcı olmaları. Eğer öyle olursa LGBTİ+’ların da belediyelerin içinde olmasını kolaylaştırıyor.

“Onun dışında da belki belediyelerin anayasası diyebileceğimiz stratejik planlara “cinsel yönelimi ve cinsiyet kimliği farklı olanlar” veya “LGBTİ+” ifadesinin eklenmesini istiyoruz.  Eğer öyle olursa, stratejik planlara dahil edilirse bu ifadeler, ilerlemek daha kolay oluyor. Mesela daha önceki beş belediyenin planında vardı.”

"Bütçeleme LGBTİ+'ları da kapsasın"

“Bununla birlikte eşitlik birimlerinin ve komisyonlarının olmasını önemsiyoruz" diyen Kır, bir çok belediyede Eşitlik Birimi olduğunu ancak çalışmalarının kadınları kapsadığını söylüyor.

"Eşitlik Birimleri’nin LGBTİ+’ları kapsayıcı şekilde çalışmasını bekliyoruz. Böylece, protokol imzalayan başkanın dışında da o belediyeye gittiğimizde bir muhatap bulabilelim.

“Bütçeler hazırlanırken LGBTİ+’ları kapsayıcı bir bütçeleme olmasını istiyoruz. Yine belediye çalışanlarına da LGBT+ farkındalık eğitimleri verilmesi gerekir bunu da önemsiyoruz. Sosyal hizmet uzmanları gibi LGBTİ+’larla bir araya gelecek personelin daha kapsamlı eğitimler almasını istiyoruz.”

“Belediye ve LGBTİ+ derneklerinin bir araya gelsin”

Yeni protokole 2014’deki protokolden farklı olarak bir madde daha eklenmiş. O da, belediyelerin LGBT+ dernek ve oluşumları ile her zaman iletişimde olmasına dair. Kır, bunu şöyle anlatıyor:

“Mesela yılda iki kez bir araya gelerek fikir alış verişinde bulunmaları için bu maddeyi ekledik. Hem hizmetlerin LGBT+’lara ulaşıp ulaşmadığı noktasında hem de daha fazla nasıl ortaklaşabilir noktasında görüşmeler yapmak gerekiyor. “