Gündem

İstanbul Kent Konseyi: Minibüsler krizi katılımcı diyalogla aşılabilir

"İtiraz, sit alanı olan bu özel yerleşimde kitle turizminin yarattığı yükün karşılanmasının kültürel mirasın sürdürülebilirliğinden daha öncelikli görülmesinden kaynaklanıyor."

24 Haziran 2024 09:20

İstanbul Adalar’daki ulaşım krizi sürüyor. İstanbul Kent Konseyi bölge halkının “azmanbüs” diyerek adlandırdığı, Ada’ya uygun olmayan yapısı dolayısıyla istenmeyen yeni elektrikli minibüsler için katılımcı diyalog çağrısı yapıyor.

YetkinReport’un sorularını yanıtlayan İstanbul Kent Konseyi Başkanı Tülin Hadi, krizin çıkış sebebini şöyle açıkladı:

“İtiraz önceliklere”

“Ada sakinlerinin talebi hiç ulaşım olmasın gibi anlaşılmamalı. Adanın eğimli topografyası bazı yerlere erişimi hakikaten zorlu hale getiriyor, yaşlı, engelli, çocuklu, hastaların ihtiyacının giderilmesine itirazları bulunmuyor, nitekim engelli, hasta ve yaşlıların ihtiyaçlarını karşılamak üzere hizmet veren araçlar var. Ki bu durumun da en iyi çözüme ulaşmak için gelişecek alanı var. İtiraz, sit alanı olan bu özel yerleşimde kitle turizminin yarattığı yükün karşılanmasının kültürel mirasın sürdürülebilirliğinden daha öncelikli görülmesinden kaynaklanıyor.

Sadece toplu ulaşımın ücretsiz olduğu bayram günlerinde değil, havanın güzel olduğu herhangi bir hafta içi günde bile duraklarda bekleyenlerin oluşturduğu kuyruklar uzayıp gidiyor.

“Kontrolsüz turizm faaliyetinden şikâyetçiler”

Kontrolsüz turizm faaliyetinden, turizme dayalı ticaretten, kaldırım işgallerinden, ulaşımdaki başı bozukluktan şikâyetçiler. Ada sakinlerinin akülü araçları, akülü korsan taksiler, bisikletler, İBB’nin tescilsiz elektrikli araçları, şimdi eklenen elektrikli minibüsler ciddi bir karmaşa yaratıyor. Kaldırımda adım atacak yer yok, ancak yoldan yürünebiliyor ve yolda yayalar tüm bu araçların arasında hareket ediyor.

“Hayal kırıklığı ve eşitsizlik hissi…”

Bir de minibüsler Türkiye’nin tasarım AR-GE’sindeki yetersizlikleri gösterdi, bunu eklemek isterim. Bu upuzun açıklamayı bir kenara koyup, İBB’nin 2019’dan başlayarak Adalar’da düzeni ve planlamayı katılımcı biçimde gerçekleştirmek üzere beyanları, son olarak ulaşıma dair 27 Mayıs 2024’te Büyükada’da gerçekleşen toplantıda sunduğu ortak çözüm arayışı önerisine rağmen arife günü Adaya getirilen minibüsler ile Adalıların ve Adalı olmasa da minibüsü istemeyenlerin yaşadığı hayal kırıklığı ve eşitsizlik hissi diye özetleyebiliriz.”

 Çözüm ne?

“Adadaki minibüsler sorunu, karmaşık sorunlar yığınının görünür hale geldiği nokta” diyen Hadi, şu önerilerde bulundu:

“Taleplerin, koşulların yapılabilirlik ve yapılamazlıkların karşılıklı olarak iyice anlaşılması gerekiyor. Mutabık kalınacak bir çözüme ulaşabilmek için ilgili tüm birimlerin eksiksiz olarak hazır bulunduğu bir katılım süreciyle karşılıklı diyaloğun başlatılması, eksiksiz bilgilendirmenin yapılması ve alınacak kararların itinayla himaye edilmesine ihtiyaç var. Katılım süreci ile kastettiğim, toplanıp çalıştay yapalım, herkes aklından geçeni söylesin ve gerçekleştirmeye çalışalım gibi değil. Aynen proje üreten bir ekibin çalışması gibi belli aralıklarla bir araya gelinen, ortaya konan bilgi ve önerinin hazmedilmesi için yeterli süre aralıklarının bırakıldığı, o arada ilgili her katılımcının görevler üstlendiği “yaratıcı” bir ortak çalışma süreci.”


TIKLAYIN - Candan Yıldız'ın yazısı | Adalılar “azmanbüs” dayatmasını sorguluyor: Bir sonraki adım hafriyat kamyonları ve beton mikserler mi?

TIKLAYIN - Adalar'da elektrikli minibüslere neden karşı çıkılıyor: Belediye ve İBB ne diyor?