Dünya

Hindistan genel seçimlerinde etkin kullanılan araç: Deepfake

Yapay zeka teknolojisi olan deepfake; Hindistan’daki genel seçimlere katılan siyasetçilerin, seçmenlere ulaşabilmesi için önemli bir araç konumuna geldi

21 Mayıs 2024 10:00

Dünyanın en büyük demokrasilerinden birisi olan Hindistan; 19 Nisan-1 Haziran tarihleri arasında, 7 fazda olacak şekilde genel seçimleri için sandık başına gidiyor. Farklı tarih aralıklarında farklı bölgelerde başlayan seçimler 1 Haziran tarihine kadar sürecek, 4 Haziran'da seçim sonuçları açıklanacak. 800 milyondan fazla kişinin oy kullanacağı 2024 genel seçimlerinde yapay zeka araçları ile üretilen görsel ve video içerikler, siyasetçiler tarafından yoğun olarak kullanılıyor.

İnsanların yüz ve seslerini kopyalayarak Deepfake (yapay yüz) teknolojisi ile bu kişilerin sanal kopyaları oluşturulabiliyor. Bu video içerikler dahilinde özne olan kişiye istenilen söz  yapay zeka aracılığı ile söyletilebiliyor. Dezenformasyona gibi birçok probleme sebep olan bu yapay zeka aracı Hindistanlı siyasetçiler tarafından farklı bir amaç için kullanılıyor: Seçmenlere ulaşmak.

Bu teknolojinin yardımı ile siyasetçiler; farklı, ideoloji, dil, bölgesel lehçe gibi duvarları aşarak seçmene ulaşmayı başarıyor. ABD’nin geçtiğimiz aylarda yasakladığı “Yapay zeka destekli arama botları” Hindistan’da 60 milyon dolarlık bir piyasa oluşturdu. Siyasetçilerin seslerinin kopyalanması ile gerçekleştirilen aramalar ülkenin her noktasına erişimi kolaylaştırıyor.

“Polymath Synthetic Media Solutions” adlı bu servisi sağlayan teknoloji şirketi, diğer şirketler arasında siyasetçiler ile çalışan tek deepfake servisi olmayı koruyor. Günümüze kadar 5 farklı kampanya içeriği geliştirmeyi başaran şirket, propaganda videolarından seçim şarkılarına kadar farklı çapta içerikler sunabiliyor. Bu içerikleri oluşturmak için; öznenin yeşil arka plan önünde 15 dakikalık konuştuğu bir video çekiliyor. Ses ve görüntü analiz edildikten sonra oluşturulan içerikler, siyasetçilerin seçmen isimlerini söylecek kadar özelleştirilebiliyor.

Polymath Synthetic Media Solutions adlı şirketin sahibi Jadoun, Ekim 2020’de, karantinadayken Black Eyed Peas grubunun “Action” video klibinde yüzlerin değiştirildiğini gördüğünü ve bu ilham ile kendi videolarını yapmaya başladığını belirtti. Ardından kendi videolarını üretmeye başlayan Jadoun, bu içerikleri sosyal medya hesapları üzerinden paylaşmaya başladı. Videolarının yayılması ile Sagar Vishnoi adlı bir siyasal danışmanın kendisi ile iletişime geçtiğini belirten Jadoun, görüşmelerin ardından anlaşmaya varıldığını söyledi. Birden fazla siyasetçiye hizmet sunan Jadoun, yeni yüzler ile anlaşmaya devam ediyor.

Kasım 2023’te Rashmika Mandanna adlı bir oyuncunun başka bir kadının vücuduna kafasının yerleştirilmesi ile ülke çapında bir deepfake krizi olmuştu. Hindistan Başbakanı Modi’nin deepfake teknolojisine dikkat edilmesi gerektiği ile ilgili basın açıklaması yapmasının ardından Jadoun, bu yapay zeka teknolojilerini yalan haber yaymak için kullanmayacağını vurgulamıştı.

Hindistan’da genel seçimlerde etkili bir araç olarak kullanılan deepfake teknolojisi Polymath Synthetic Media Solutions şirketinin yanısıra iToConnect gibi farklı şirketler tarafından da kullanılıyor. iToConnect’ten Abhishek Pasupulety adlı bir yetkili yaptığı açıklamada, “Seçmenler genelde siyasetçilerin kendileri ile konuşmasını onlar ile temasta olmasını istiyor. Siyasetçilerin kapı kapı gezemediği senaryoda ise yapay zeka seçmenler ile temasa geçmede iyi bir araç oluyor” şeklinde ifadeleriyle yapay zeka kullanımının propaganda yapmayı kolaylaştırdığını aktardı.

Pasupelty’nin bildirdiğinine göre kişiselleştirilmiş yapay zeka telefon aramalarının ardından seçmenler parti ofislerine giderek yapılan aramalar ile ilgili teşekkürlerini iletti. Aramada yapay zeka ile konuştuğunu bilmeyen seçmen kendi isimleri ile hitap edilmesinin etkili olduğunu belirtti. (Kaynak: Wired)